Een kindercoach kijkt niet achterom om te zien waar het probleem vandaan komt, maar richt zich op de toekomst en op dat wat het kind wil bereiken.
|
"In een paar gesprekken een blij, gelukkig en ontspannen kind."
|
De meest gestelde vragen
over coaching
Wat is kindercoaching?
Kindercoaching is vooral oplossend en toekomstgericht en gaat uit van de situatie die voor het kind actueel is. Een kindercoach kijkt niet achterom om te zien waar het probleem vandaan komt, maar richt zich op de toekomst en op dat wat het kind wil bereiken. Het kind hoeft dus helemaal niets af te leren, ergens mee op te houden of iets te laten, er komt gewoon iets nieuws bij. Op die manier bekeken heeft het kind dan ook geen probleem, het heeft simpelweg nog niet geleerd hoe het ook kan. Wanneer kindercoaching?
Soms krijgt een kind te maken met situaties of problemen waar het zelf, de ouders of de leerkrachten geen grip op hebben. Het kan last hebben van faalangst, pesten, heeft verdriet, geen vriendjes, ervaart stress en ga zo maar door. Dit kan zich onder andere uiten in woedeaanvallen, veel huilen, teruggetrokken gedrag of andere gedragsveranderingen. Wat als er bijvoorbeeld op school niet genoeg tijd en ruimte is om het kind extra aandacht te geven en voor een bezoek aan de psycholoog zijn de problemen “te licht”? Kindercoaching is dan een laagdrempelige vorm van begeleiding. Een deskundige, objectieve en frisse blik doet wonderen. Voor het kind is het fijn om met iemand te praten die neutraal is en van buitenaf naar de situatie kijkt. Bij het coachen krijg het kind handvatten om vanuit de eigen kracht en kwaliteiten, grip te krijgen op lastige situaties. Past dit bij mijn kind en mijn situatie?
Kindercoaching is geschikt voor kinderen van 4 tot en met 16 jaar die even wat extra aandacht of een steuntje in de rug nodig hebben om opnieuw in balans te komen. Het is bijvoorbeeld geschikt voor kinderen:
Kortom… voor alle kinderen die wel wat hulp kunnen gebruiken. Waar wordt naar toe gewerkt?
Het start met het formuleren van de hulpvraag van het kind. Als deze duidelijk is, dan wordt vervolgens gewerkt aan een oplossing. Het kind heeft vaak de oplossingen al in zich. Door het stellen van de juiste vragen wordt ervoor gezorgd dat het kind zich bewust wordt van de eigen krachten, kwaliteiten en positieve eigenschappen en van de ‘verstopte’ oplossingen die het in zich draagt. Bij het coachen wordt het kind ondersteunt om zichzelf sterker maken, het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en het gebruiken van de eigen kracht. Als het kind ervaart dat het thuis, op school of waar dan ook gebruik kan maken van de eigen, opnieuw ontdekte kwaliteiten en krachten, dan kan het kind vanuit de eigen mogelijkheden en oplossingen weer verder. Wat zijn voorbeelden van een werkwijze?
Samen met het kind ontdekt de coach hoe het kind zich voelt. Dat hoeft niet altijd door te praten. Misschien kan het kind door te knutselen of te tekenen wel veel beter vertellen wat het lastig vindt en waarmee het geholpen kan worden. Dingen die we kunnen doen, zijn bijvoorbeeld:
Wat zijn de kosten?
Kennismakingsgesprek Geen kosten Intakegesprek in persoon Gesprek in de praktijk tot één uur € 40,00 Coaching Een prijs per uur van € 65,50 Oudergesprek/schoolgesprek Een prijs per uur van € 45,00 Maak kennis of meld je aan
|
Methode voor beelddenkers
"Ik leer anders"
Scholen bieden vaak methode aan die anders zijn opgezet, dan in beelden. Er wordt veel tekstueel en verbaal gewerkt. Hierdoor zou een beelddenker minder goed kunnen presteren, dan bijvoorbeeld een ouder verwacht. Of wisselend presteren op school. Hieronder een overzicht van de training.
Wat is de doelgroep?
Beelddenkers in de leeftijd van 7-12 jaar en optioneel tezamen met één ouder. Dit kunnen kinderen zijn met uitdaging om optimaal te presteren. De personen kunnen verschillende achtergronden hebben en bestaan frequent, maar niet exclusief, in de volgende groepen.
Wat wordt geleerd?
Tijdens de sessies leren kinderen om hun hoofd op te ruimen zodat er plaats is voor het visualiseren van:
Hoe werkt de training?
De training is volledig afgestemd op deze anders lerende kinderen. De gave om beelden snel en efficiënt op te kunnen slaan wordt aangewend om leerstof naar beelden te vertalen. ‘Ik leer anders’ is een praktische leermethode waarin het kind de basis leert om informatie visueel op te slaan zodat deze wordt onthouden. In de eerste sessie ruimen we het hoofd van het kind op. Daarna gaan we het indelen, zodat het kind informatie logisch leert ordenen. Het wordt zich ervan bewust dat het anders denkt en leert. Het kind leert hoe informatie (alfabet, woordjes) geordend kan worden opgeslagen, zodat het kind dit weer terug kan vinden. Bijvoorbeeld bij een dictee of proefwerk. Al na de eerste sessie kan effect worden waargenomen. Hoe ziet de start van het traject eruit?
Daar waar het kind problemen heeft, gaan we aan de slag. Dit gebeurt aan de hand van een werkboek dat deel uitmaakt van de methode. Tijdens de sessies leren het kind en optioneel één ouder de technieken. Als een ouder meedoet, dan krijgt het tevens handvatten, waarmee thuis verder kan worden gewerkt. Er worden afspraken gemaakt waar de ouder met het kind aan gaat werken en wat de volgende keer aan de orde komt. Na vier sessies is de basis aangeleerd en kan dit samen met het kind verder worden toegepast. Soms zijn een aantal additionele sessies nodig. Tijdens een intakegesprek wordt gekeken of het kind daadwerkelijk een voorkeur voor visueel denken heeft en de training geschikt is. Wilt u meer weten, neem dan contact op. Kosten voor het volgen van de lesmethode
Kennismakingsgesprek Geen kosten Complete lesmethode Vier sessies Duur van de sessie 60 minuten € 59,00 per sessie Optionele additionele sessies Een prijs per uur van € 59,00 Maak kennis of meld je aan
|
© Copyright Kinderpraktijk Admiraal