Leer een vaste negatieve gedachte te herkennen en om te zetten |
Voor kinderen op de basisschool
Training: Mindset
Opbouw training
Wat leren de kinderen?
In het werkboek geven de robots Fixie en Growie kinderen inzicht in de mindset-theorie. Door middel van afwisselende en creatieve opdrachten leert het kind hoe hij of zij kan leren denken zoals Growie en hoe hij of zij dit kan inzetten bij het werken aan zijn of haar eigen doelen. In de lessen komen alle relevante thema’s aan bod, zoals intelligentie, kwaliteiten, comfortzone, uitdagingen, fouten, leren en doorzettingsvermogen. En... natuurlijk leren kinderen de Growie-truc, die ze helpt te denken en handelen vanuit de groei-mindset. Data en kosten voor individuele training
Zeven trainingen Duur per training 60 minuten Frequentie is twee-wekelijks € 65,50 per training Inclusief werkboek Planning in gezamenlijk overleg Data en kosten voor training in groep 2-4 personen
Zeven trainingen Duur per training 60 minuten Frequentie is twee-wekelijks € 49,00 per training Inclusief werkboek Planning in gezamenlijk overleg tezamen met andere deelnemers |
Achtergrond training
Een kind met leerproblemen loopt het risico een vaste mindset te ontwikkelen, waardoor het gelooft dat verbetering van de situatie onmogelijk is. Deze manier van denken heeft verregaande (negatieve) consequenties voor de ontwikkeling van het kind. Gelukkig is het mogelijk een kind een groeimindset aan te leren waardoor het ontdekt dat het meer kan dan het aanvankelijk dacht. Is je kind ongemotiveerd voor school en leren? Gaat het kind uitdagingen het liefst uit de weg? Geeft het snel op bij tegenslagen, fouten of onvoldoendes? Voelt het zich dom wanneer het hard moet werken om iets onder de knie te krijgen? Kan het niet tegen kritiek en wil het graag de beste zijn? Dan wordt het kind waarschijnlijk belemmerd door een vaste mindset. De term ‘mindset’ staat voor de manier waarop kinderen (en volwassenen!) denken over hun intelligentie, talenten en kwaliteiten. Professor Carol Dweck ontdekte dat een vaste mindset de ontwikkeling belemmert, terwijl een groei-mindset zorgt voor motivatie, doorzettingsvermogen en een passie voor leren. |
Hoogbegaafdheid en mindset
Wanneer je aan kinderen vraagt wat hoogbegaafdheid is, krijg je over het algemeen antwoorden als deze: “Dat je superslim bent”, “Het slimste kind van de klas” of “Alles goed kunnen”. Kinderen (en volwassenen) gebruiken bij het beschrijven van hoogbegaafdheid vaak termen die te maken hebben met intelligentie, beter zijn dan anderen en goed zijn in iets. Helaas refereert dit soort bewoordingen naar vaste eigenschappen en impliceren ze dat hoogbegaafdheid inhoudt dat je de beste bent of moet zijn. Daarnaast loopt de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen vaak voor op die van hun leeftijdgenoten. Ze leren zichzelf bijvoorbeeld al heel jong lezen of weten als klein kind al alles over planeten. Natuurlijk worden kinderen hier vaak om geprezen, maar de kans is groot dat deze complimenten gericht zijn op hun intelligentie en het gemak waarmee ze leren, met andere woorden: op vaste eigenschappen. Je kunt je voorstellen dat de kans dat een hoogbegaafd kind een vaste mindset ontwikkelt groot is. In de praktijk zie je dan ook regelmatig gedrag dat past bij de vaste mindset. Er zijn hoogbegaafde kinderen die het vreselijk vinden om verrijkingsopdrachten te maken en die hun werkboekjes zo diep mogelijk in hun laatje verstoppen of alleen de gemakkelijke opdrachten maken. |